In this residence, the garden was already existing and arranged with a strong Asian bias. The clients wished to rethink this garden, overlooking all the living rooms of the apartment, by offering it more modernity.

Target

Bring the terrace back to life and link the different existing outdoor spaces by creating a real homogeneity.

Course of action

Bring coherence through the exterior design and vegetation and give this terrace a more current character.

Achievement

A colorimetry was defined in order to homogenize the different existing spaces on the terrace. Several shades of gray contrast with the raw aspect of the wood, the green of the plants and the wicker of the seats. Olive trees take place on the terrace to bring a Mediterranean atmosphere. The furniture was entirely redesigned with Fermob, AMPM, Poterie Ravel and EDA Plastiques.

A new life for this terrace!

LE QUARTIER

Périer – Delibes

An extension of the very chic Carré d'Or, Périer is one of the most sought-after neighborhoods...
  • SHARE

L’ avant …

Édifiée entre 1965-1977, la résidence les Katikias est une des plus belles réussites en matière d’ensemble de logement collectif de vacances dans la période des 30 Glorieuses. Fruit de la collaboration fructueuse entre l’architecte Jean Dubuisson et la société SETIMEG, la résidence Les Katikias est classée au label « Patrimoine XXème ».

Ses caractéristiques esthétiques et modernes contribuent à son intérêt ainsi que la réponse qu’elle apporte en matière d’intégration au site et d’adaptation aux contraintes : interprétation de la vue, répartition des logements et des espaces de circulation.

La résidence est construite à partir d’une structure en béton armé et habillée d’éléments de façade préfabriqués en béton le tout recouvert d’un enduit lisse animé par des bandeaux sombres. L’architecture en gradins sur trois niveaux permet de conserver l’indépendance de chaque unité de logement malgré la superposition ainsi que d’offrir la meilleure vue sur la baie de Bandol. Cette orientation unique vers le Sud assure un ensoleillement maximal, tout en conservant en permanence une zone d’ombre dans le patio.

L’ensemble profite d’un club house et d’une piscine.

Jean Dubuisson

Jean Dubuisson (1914-2011), est un architecte français, auteur de nombreux projets, notamment de logements, durant les Trente Glorieuses et la Reconstruction.

Jean Dubuisson débute ses études d’architecture à l’École des Beaux-arts de Lille puis les poursuit à Paris à l’École nationale supérieure des Beaux-arts, d’où il sort diplômé en 1939.

Au milieu du 20e siècle, l’architecte propose un habitat lumineux, raffiné et ergonomique. L’attention particulière qu’il dédie au décor et au paysage ennoblit ses façades légères, par la création d’un vocabulaire moderne sinon moderniste. Il contribua grandement à inventer la production de logements de masse, primordiale dans ces années d’après-guerre, avec la mise au point de procédés d’industrialisation de la construction.

Connu notamment comme l’auteur du Musée national des arts et traditions populaires, dans le Bois de Boulogne, du grand ensemble du quartier Maine-Montparnasse rue du commandant Mouchotte à Paris et de la barre dite “La Caravelle” à Villeneuve-la-Garenne dont la remise au goût du jour en 2004 a suscité de vives réactions, Dubuisson obtiendra en 1996 le Grand prix national de l’architecture, récompensant ainsi l’ensemble de sa longue carrière.

More than a renovation, this project is a revelation of a rare Type G duplex on the south façade of the Cité Radieuse. The flat was acquired by Cité Radieuse enthusiasts, so the idea was to restore it to its original appearance with the greatest respect for Le Corbusier.

Target

To adapt this flat to a modern family life, by imagining new spaces, while respecting the place’s original design.

Course of action

To create a bright and peaceful family flat. Customize the spaces so that every member of the family makes it its own.

Achievement

On the ground floor, the kitchen was completely refurbished, the niches were revealed, and the entrance furniture was tailor-made. The window frames were given a new lease of life after thorough sanding. On the first floor, the two children’s bedrooms were recreated in length, and the original sliding door was restored to its original state. Charlotte Perriand’s wardrobes were heightened to create a different space for each girl. In the large master bedroom, a desk/bookcase runs along the wall and adds a graphic element. Finally, an incredible cellar on the first floor has been integrated into the flat, creating a vast dressing room on one side and a laundry room on the other.

A delicate renovation, enhancing the work of Le Corbusier while adapting it to our times.

LE QUARTIER

Sainte-Anne

Sainte-Anne is a typical residential area of the "city of 111 villages".
  • SHARE

Before…

Here is the beautiful potential we found right in the Vauban neighborhood: 150 m2 we transformed into a home. We created two contemporary duplexes by recovering the height under the roof.

Target

The stake was to create two family flats, with 3 bedrooms. The tool we used: volume and light! And of course, cherish and reveal the testimonies of the past: the stone window’s frames, the roof structure’s wood beams and the local Cassis’ stones retaining walls. This traditional materials work gives a contemporary and comfy look to the duplexes.

Course of action

We worked on the house plan to rethink the space and allow fluid movement, as a family home should. We created a mezzanine and let the natural light flow into the room. We worked mainly with white and raw materials like wood, and added light touches of colors to soften the atmosphere.

Achievement

In this room, the taylor-made oak joinery underlines the plain white walls and genuinely expands the space, in the wake of the fair wood floors. The skylight around us sheds dancing light on the pink and midnight blue walls. As we move forward, we enter a large living room, going on two floors under a row of windows. The kitchen is structured around a central wooden recess and a bookcase stair leading to the master suite. This architecture achieves to give us an overall feeling of conviviality and intimacy at the same time. As we get closer, we can get a glimpse of what is coming up next. A real cocoon is suspended under the roof, layered with soft carpeting and indirect light. As a natural extension of this space, we find a peaceful parental shower room. As for the children’s side, the two bedrooms share a large bathroom with white ceramics, contrasted with soft pink.

Partners

Pièce A Part, curation & works
Double V Gallery, artworks
Good Design Store, furniture (FermLiving & Ethnicraft)
Bonsoirs, bedding
The Socialite Family, furniture

Photos @OlivierAmsellem

A singular exercise to start from a blank sheet of paper, without constraint and leaving free rein to creation.

  • Crédits photosOlivier Amsellem
  • SHARE

Before…

Cet ensemble construit entre 1946 et 1953 est signé des célèbres architectes René Egger et Fernand Pouillon, appuyé par les sculptures du céramiste aixois Jean Amado.

Les lotissements de La Tourette et du Vieux-Port sont des exemples de construction moderne en pierre massive prédécoupée, l’une des méthodes récentes de construction en pierre. La Tourette comprend le premier gratte-ciel en pierre, une tour de 16 étages réalisée en pierre massive prédécoupée porteuse. L’architecte Pouillon estimait que « Plus l’habitat est modeste, plus l’architecture doit être monumentale ».

Fernand Pouillon & René Egger

Né en 1912 et mort en 1986, l’architecte et urbaniste français Fernand Pouillon fut l’un des grands bâtisseurs de l’après-guerre. Précurseur du concept de développement durable, il prendra soin sur chacun de ses chantiers, de faire appel à l’artisanat local, il collabore avec des artistes sculpteurs, des céramistes et des paysagistes. Ses réalisations se parent de matériaux durables et ont le souci de respecter le paysage naturel.

René Egger (1915-2016) est un architecte moderniste français connu comme l’un des bâtisseurs de Marseille. Dans la période de la Reconstruction après-guerre, aux côtés de Fernand Pouillon, il fonde d’emblématiques édifices tels que l’hôpital Nord et la faculté de médecine de la Timone. Architecte discret sous l’aile de Gaston Defferre, son trait de crayon n’en a pas moins bouleversé la cité phocéenne. Il a dessiné Marseille telle qu’on la pensait à l’époque, sous un angle fonctionnel et monumental.