This contemporary house is ideally located below the Bonne-Mère, on the heights of the 7th arrondissement of Marseille. With its precise horizontal architecture, this property has benefited from a beautiful illumination, revealed thanks to an ambitious approach.

Target

To completely rethink the decoration and layout of an architect’s house with an austere resonance. To change the location of the kitchen and give the whole a warmer vibe, more in line with the expectations of its owners.

Course of action

Reconnect the house to its environment and its exceptional location by accentuating the inside/outside effect. Use noble materials to give the house a unique character, where the luxury and elegance of clean lines would be the guiding principle.

Achievement

From the entrance, it was necessary to announce the change with a strong gesture, which brings warmth and life. A 6-metre-high steel structure was designed, around which tropical vegetation unfolds. The back wall of this majestic stairwell was clad in a noble wood, creating a chic and coherent picture between stone, wood, and vegetation. The master suite has been remodeled to take full advantage of the superb view.

For this first level, a cameo of pink and terracotta was chosen, echoing the tiles of the surrounding roofs.

On the main level, a play of perspectives was created by the transparency of the solid oak screens, in order to redefine the rooms. In the living room, the green wall extends onto the terrace for an inside/outside effect, with the Friuli Islands as a backdrop. The floor has been modified by applying a resin throughout, providing unity and a soft, soothing feel.

The kitchen has been moved so that it can communicate directly with the outside and once again become a convivial room, dedicated as much to entertaining as to contemplation. The cement tile patchwork wall gives it relief and picks up the colours of the whole project. The electrical equipment throughout the house was replaced with solid brass, adding a refined detail that is not to be overlooked. The furniture in each room was entirely made to measure or selected by Virginie & Rodolphe.

A precise and warm renovation, with subtle exotic details.

  • SHARE

Before…

Le dernier espace conçu par l’architecte dit « jardin intérieur » longe le salon en revenant vers le séjour et occupe une étonnante véranda : le sol est constitué d’une couche de terre végétale recouverte de dalles de ciment aléatoirement percées pour disposer des plantations, le plafond est décollé de la maison par une double rangée de pavés de verre qui ceinture la quasi-totalité du corps principal, toujours dans une volonté d’évoquer la légèreté.

L’escalier en comblanchien, prolongé d’une large coursive intérieure, conduit à quatre chambres et à une salle de bain. La chambre prenant place dans la rotonde bénéficie, grâce à ses deux fenêtres bandeaux accolées, d’une lumière tamisée par une symbolique pergola de béton qui chemine sur la coursive extérieure. Une quatrième chambre avec salle d’eau occupe l’étage du second volume de la maison, ouverte sur la loggia, accessible par un escalier extérieur dont la finesse de la serrurerie rappelle l’univers nautique. Le rez-de-chaussée de ce volume est occupé par une cuisine avec sa propre cheminée, une buanderie, communiquant avec un garage attenant.

Une œuvre d’art Moderne qui attend l’amateur éclairé sachant lui redonner l’énergie des années 50.

Pierre Marmouget

Né en 1923, Pierre Marmouget entre à l’école d’architecture de Bordeaux en décembre 1942.

Élève de Pierre Ferret, le père de Claude Ferret, l’architecte en chef choisi pour la Reconstruction de Royan, il reçoit à Bordeaux une formation classique dispensé par ce maître, adepte de l’Art Nouveau au début du XXe siècle.
Jeune prodige et protégé de Claude Ferret, il signe certaines des plus étonnantes réalisations des années 1950 : Villa Boomerang, villa Grille-Pain, place du Docteur Gantier, le Palais des Congrès, le Casino…

Son travail est largement marqué par les influences de l’architecture brésilienne d’Oscar Niemeyer ou de Lucio Costa. Un style qui s’affine, qui s’affirme vers toujours plus de courbes, plus de couleurs pour un plan devenu organique. Cette référence se remarque également, naturellement, sur les façades des édifices qu’il a dessiné pour Claude Ferret : le Palais des Congrès et surtout le Casino Municipal qui reste sans aucun doute le chef-d’œuvre de son passage à Royan.

Empruntant nombre des effets à l’architecture brésilienne, il réussit néanmoins à créer son propre langage architectural utilisant les techniques les plus originales pour jouer avec la lumière et le soleil de la Charente-Maritime.